Målgrupper

Målgruppeanalyse

Budskabet har størst chance for at sætte sig i skabet, hvis man som afsender kan få øje på sin målgruppe.

Uden at gøre undersøgelsen af den ønskede modtager til raketvidenskab kan det i enhver kommunikation være en god ting at tegne et målgruppe portræt. Det kan ske ved en kvalitativ målgruppeundersøgelse, så man kan nå frem til budskabets relevans, brugs- og nytteværdi for modtagerne og målgruppens øvrige situation i forhold til budskabet og de anvendte medier.

På denne måde er det muligt at målrette budskabet uden a spilde nogens tid.

Samtidig kan det være med til at afklare såvel kommunikation som salgssituation og kundernes
behov. Så målgruppeanalysen kan hurtigt blive værdiskabende for dig og din virksomhed.

Profil af den intenderede modtager

Ofte er personerne i målgruppen lig på nogle punkter, men ulig på så mange andre. Man kan
selvfølgelig godt dele folk op i forskellige segmenter, men tit vil man finde, at lige den ønskede
målgruppe kun passer ind i segmentopfattelsen på enkelte parametre og roder rundt i det grå segment.
Det kan derfor være en ide i at gå den anden vej rundt, hvor man prøver på at profilere en eller flere personer i målgruppen, så de rummer de vigtigste, centrale, fælles punkter, men alligevel rummer forskellighed imellem sig, som vi ofte finder det i den mangfoldighed af mennesker, som til tider læser de samme blade, køber de samme varer eller stemmer på samme politiske parti. Men med frie fortolkninger ud til siderne og med muligheder for at svinge mellem flere punkter, som ikke altid passer ind i en segmentopfattelse. Den kvalitative modtagerprofil kan hurtigere komme længere i forhold til at få budskabet ud af vagten end brugen af månedlange statistiske udredninger.
Vigtigt for målgruppeudredningen er også kommunikations- og brugssituationen.

Brugsværdien

Det vigtigste er, at budskabet når frem til den side af målgruppen, som er modtagelig, og som kan se en brugs- eller nytteværdi af budskabet.
Det forudsætter langt fra enighed mellem alle målgrupper eller internt i den enkelte målgruppe eller mellem afsender og modtager i øvrigt. Succesen kan måles på, om budskabet spredes eller gives videre til andre.